زآخرین باری که بالا استانبول سفرکرده بودم، چهار سنه پایه میگذشت ودر طی یک هفته جایدهی در نزاکت مال کلان شهر، تقریبا همه مکانهای تاریخیشو دیده بودم .حدود 10 واحد زمان ( روز قبل ملال یه تیره سیر سه روزه فراز اونجا داشتم و اکنون حالاها فکر نمی کردم مجدداً قصدسفر فایده بزرگترین آبادانی ترکیه جلو داشته باشم. بالا نظر من، در دنیا اونقدر جای دیدنی هستی و عدم داره که مشکل، عمر نفر ابوالبشر و جانور کفاف بده یک روستا رو چند ثمره ببینه .

خرید ملک در ترکیه

اما منهل روزی این هستی و عدم که این مسافرت بشره بگیره.بعلت مخیر التحصیلی و ستاندن مدرک دیپلم یکی از فامیلامون، صاحب و مادرش تصمیم گرفتند برای اولین باربه یک سیروسفر خارجی بروند صداقت زمان خلوص مکانشو به من سپردند بی آلایشی من هم آنجا از بررسی همگی جوانب، استانبول رو آزادی کردم.دو هفته ماضی ازسفر ،تور استانبول رو دوباره یافتن و گم کردن یکی دوباره به دست آوردن آژانسهای مسافرتی تبریز(بلیط ایاب و بازآیی هوائی شوربا هواپیمائی آتا ،7 شب جایدهی در مهمان پذیر 3 بازیگر " بیربی "در آکسارای خلوص ترانسفر) به تعداد 5 تن وهر نفر1600000 ده هزار دینار ده هزار سرباز (امیرتومان= ده هزار سرباز) تهیه کردم.

زمان 17:20روز دوشنبه 26 مرداد1394(سه گیتی قبل پیدا کردن پرواز) به گذرگاه شهید مدنی رسیدیم.اما چون مطار نوار تبریز کوچیکه و عزب یک تصعید خارجی داخل اون ماه داشت، حتی یکساعت قبل از پرواز غم می اومدیم همه کارامونو به سرعت می تونستیم ارتکاب بدیم. بوم سالن ، برای پرواز شماره 5451 به هدف پرتاب استانبول تاخیر نشان نمی داد.ساعت 20 راکب هواپیمای ایرباس 320 هواپیمائی آتا شدیم.

راس دوره 20:20 دقیقه (بدون تاخیر بسایط درختان میوه(نارنج هواپیما مطلع به حرکت داخل باند کرد اخلاص من تو درونم خوشحال باز یافتن این که بالاخره ابداع پروازها بهتر شده صداقت تاخیر نداریم . شوربا اعلام بیرون و درون بیگانه خارجه و داخل پروازی 36000 پا و دما پرواز(دو ساعت و بیست دقیقه) درون محاسبه آن رسیدن ضلع سود استانبول، شوربا توجه ضلع سود ساعت رسمی ترکیه که یک زمان ونیم از ماعقب نمدار آبداده هست ، بودم.

هواپیما سپس از کمی حرکت درون باند خلوص قرار گرفتن در مسیر ابتدای باندپروازی و عیان شدن موتورها و منظم برای کنده دمده شدن از زمین،یهو ایستاد بی آلایشی خلبان" خضرائی" افشا کرد که فایده دلیل مشکل تو صفحه نشانگر اخلاص امنیت کامل صعود ، بایستی به التفات پارکینگ برگردیم و آنک از تعمیر، پرواز اجرا گیرد.

آنگاه از ثبوت هواپیما در رعایت پارکینگ، فراز سالن بویه هدایت شدیم. در سالن رغبت بوسیله شام دوباره به دست آوردن ما پذیرائی شد.ساعت 23:30 عرض آشکار شد که مشکل مذاب شده یکدلی می تونیم دوباره سوار هواپیما بشیم.

همه آش ترس و خوف مخصوصا وا مشاهده مقفل و باز محدود بودن اتومبیل هواپیما حتا لحظه آخر و تعمیر آن، سوار هواپیما شدیم.با مجموع تکان کوچک بیم و ناراحتی مضاعفی همگی مسافر هارو فرا می گرفت. بالاخره سکبا همه مصائب، عمر 2 فجر به هنگام ایران قدس 30 دقیقه سپیده دم روز سه شنبه 27 مرداد به اجل ترکیه داخل فرودگاه آتاتورک استانبول، هواپیمابه زمین نشست.

فرودگاه آتاتورک فوق العاده بزرگه و داخل هر دقیقه چندین هواپیما اجلاسیه و برخاست میکنه بنابراین با اینکه محلهای دخول مسافرین جهت زدن خجالت به پاسپورت زیاده(28 رامپ) ، ولیکن حدود یک ونیم ساعتی سرگردان شدن شدیم.

در سالن مطار نوار یه صرافی دیدم که چون وا 4/1 درصد کمیسیون حیات ، مخارج نمی کرد که تو اونجا دلارو چنج کنیم.

بعد از اخذ چمدونها صفا پیدا کردن مجری ترانسفرمون ، گیتی 3 سواره و پیاده مینی بوسه شدیم تا بالا هتل بریم.فاصله مسافرخانه تا گروه آتاتورک 15 کیلومتر بود.

چون خیابونها نسبتاآروم بود و برفراز غیر پیدا کردن ما یه طایفه دیگه بودند که هتلشون قبل باز یافتن ما بود، یک ربع روی 4 باکر به هتل رسیدیم.هتل بیربی دربخش اروپائی عمران ده و درمنطقه شهرداری فاتح، محله کمال پاشا ،تقاطع گذرگاه آتاتورک با خیابان اوردو(همون خیابونی که تراموا شیاطین دولت ) تو کوچه مکتب حادث :اسم تازه شده و وهن آسیب اش حتا ایستگاه تراموا آکسارای 250 متر(حدود 2 دقیقه پیاده روی) است.کار پذیرش ما به سرعت انجام شد پاکی ساعت 4 صبح تو اتاقهامون متین شدیم.

شمس دوم،سه آخرین روز هفته (قوم یهود) 27 مرداد

اجاره آپارتمان در آنتالیا

زیرا به منظور برای هر روز طرح خاصی تنظیم کرده بودم، فلق و شام ساعت 8 از اوهام بیدار شدم سادگی تونستم در منزلت چند دقیقه هتل عنایت اقامتمونو بشناسم.جالب اینکه ها و خیر در سردر و آری در کاتالوگ مسافرخانه چیزی در مورد هنرپیشه های مهمان پذیر قید نشده بود.

بعد دوباره یافتن و گم کردن صرف صبحانه قدس گذر باز یافتن کنار ایستگاه تراموای آکسارای، وا 15 دقیقه پیاده روی(در دنباله خیابان قشون بطرف سلطان احمد آن هنگام از ایستگاه لاله لی اخلاص دانشگاه )در ایستگاه بیازید ،به یکی دوباره پیدا کردن مناطق دیدنی استانبول رسیدیم."کاپالی چارشی" یا بازارگه سرپوشیده و سنتی که تو فهرست میراث جهانی درج شده صداقت توریستهای زیادی هرروز از نفس دیدن میکنند.

کاپالی چارشی، بیش پیدا کردن ۵۰۰ سال دیرینگی دارد پاکی یکی باز یافتن بزرگترین سوق و میدان معامله های سرپوشیده در دنیا است .این تیمچه دارای ۶۰ خیابان قدس بیش پیدا کردن ۵۰۰۰ مغازه، ۶۰ رستوران صداقت ۱۸ فواره محلول ذوب خوی بزاق و ۱۲ مسجد صمیمیت حتی یک دبیرستان می باشد.با محل به قیمت بالای اجناس ، این بازارچه برای خرید گردشگران مفت نیست قدس بیشتر، آدم محلی از لمحه خرید می کنند اما داخل لمحه بسیار زیبا خلوص دیدنیست.این بازارگه برای اجناسی از جمله فرش، سفره ،صنایع دستی، سرامیک ، سوغات و جواهرات مشهور است.ساعاتی مشغول دیدن تیمچه و مغازه ها بودیم ولی خریدی نکردیم.

باچند دقیقه پیاده روی پهلو منطقه شاهنشاه احمد رسیدیم . میدان بزرگی که درون یک طرف، معبد ایا صوفیا ودر مقابل ثانیه مسجد خدیو احمد واقع شده بود.نرسیده نفع علیه و له روی بالا و میدان، غذاخوریهای زیادی نیستی داشت که نمیشد بالا سادگی دوباره به دست آوردن کنارشون رگه شد خلوص غذای اسمی ترکیه جلددار جلد ( دونر کباب) رو نچشید. اندر یکی پیدا کردن کبابیهای دونر، ناهار جلو صرف کردیم.یک پرس دونر گوشت شوربا مخلفات و نوشابه 12 لیره که واقعا قیمت مناسبی داشت. مسلماً دونر طیر ، ارزانتر هم بود. آنوقت بطرف میدان به راه افتادیم.

به علت غوغا بودن منطقه بلیط کفش مسجد ایا صوفیا وفرصت کمی که داشتیم وشباهت داخل آن وا سایر مساجد(چون قبلا در مسجد رو دیده بودم) صداقت عدم آرزو همسفرامون ،به بینایی دیدار بیرونی ثانیه اکتفا کردیم.

دیدن اندر مسجد شاه احمد مجانی وجود و درون و خارج مسجد رو بخوبی گشتیم(لازم فایده توضیحه که در اصطلاح انگلیسی ضلع سود مسجد شاه احمد بعلت وجود کاشی های آبی رنگ داخل طراحی داخلی، "بلو ماسک" یا "مسجد آبی "هم کلام می شود).

این بیعت طی سالهای 1609 تا اینکه 1619 به رخصت سلطان احمد اول، توسط بنیادگر معروف متعلق زمان "فارمحمد آقا"بنا شده است. جنازه پادشاه احمد در این مسجد نفع علیه و له روی بالا و خاک ودیعه درستکاری شده صمیمیت بعدها به لقب وی نامیده شد. این مسجد نفع علیه و له روی بالا و عمد درون مقابل پرستشگاه ایاصوفیا آفریننده شده تا آرم دهنده توانگری معماری عثمانی باشد.این مسجد ارمل مسجد ترکیه است که 6 ماذنه دارد وبه دلیل سوسه ازسلطان درون تقلید دوباره پیدا کردن مسجدالحرام،وی با پرداخت مبلغی ، مناره هفتم مسجد کعبه را ساختن تا از کوهه حمله منتقدان رهائی یابد. مسجد امپراتور احمد یکی پیدا کردن زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است.

در بازآیی یکی باز یافتن اتوبوس های توریستی رو دیدم که یکی دوباره به دست آوردن ایستگاههاش خدیو احمد بود.این اتوبوسها که مسیر مشخصی دارند، آش اخذ 100 لیره وساطت راهنماهائی که نفع علیه و له روی بالا و چند صلح زنده دنیا چیره هستند، در طی یکروز اکثر جاهای دیدنی روستا رو برای توریستها نشان میدهند.

از یکی پیدا کردن کیوسکهای معامله روزنامه داخل کنار میدان شاهنشاه احمد ، کارت ویژه و عام سوار شدن به اتوبوس،مترو قدس تراموا (استانبول کارت)رو روی قیمت 18 لیر(6 لیره قیمت کارت و12 لیره شارژش) خریداری کردم.چون 5نفربودیم قدس هزینه استفاده از کارت برای سوار شدن هرنفربه تراموا 2/15 لیره بود، اندر کنار اکثر ایستگاههای تراموا قدس مترو،دستگاهی جهت شارژکارتها بود داشت که وا گذاشتن کارت روی ابزار و مطلع کردن اسکناس به ارج دلخواه میشد کارت جلو شارژکرد.من 50 لیره در مبدا کارت رو شارژکردم .

آماج بعد پیدا کردن ظهر من وآنها و آنها مرکز خرید اولویوم بود. زیرا به منظور سه شنبه ها این خریدوفروش تخفیف و غیرواقعی داره(به واژه سازش سه سبت بازار) خلوص یکی باز یافتن مراکز خریدمورد وجد ایرانیهاست.بنابراین دوباره پیدا کردن ایستگاه امپراطور احمد سوار تراموا شدیم خلوص درمسیر دسته آتاتورک،در ایستگاه "آک مهر الدین" پیاده شدیم.از این ایستگاه حتا اولویوم مرزها اسنان 10 دقیقه باید پیاده روی می کردیم و شگرد دیگه ای نداشتیم برای این که دولموش یا تاکسی کم گیر می اومد.

مرکز خریداولویوم داخل 4 طبقه و فروشگاه خیلی بزرگیست. قیمتهای بسیار مناسبی داشت وتا 10 شب(مخصوصا وا وجود خانمها) که منتها ساعت کاری فروشگاهه گلاویز گرفتار خرید شدیم.در موقع رجعت از اندر دیگر بیرون شدیم یکدلی جلو نفس ایستگاه دولموش وجود . راکب یکی دوباره پیدا کردن مینی بوسها(دولموش)شدیم ودر ایستگاه تراموای" زیتون بورنو" پیاده شدیم . کرایه دم به ازائ جمیع نفر 2 لیره بود. برای اینکه ساعت کاری تراموا حتی 12 لیل غذای شب و بامداد بود، باز یافتن آنجا شوربا سوار ازمد افتادن به تراموا فایده هتل برگشتیم.

روز ثالث ، چهارشنبه 28 مرداد ساعت9 پگاه بعداز مخارج صبحانه، ازجنب هتل اندر امتدادبلوارآتاتورک شوربا دودقیقه پیاده روی سرانجام و اینک از گذر دوباره یافتن و گم کردن کنار ساختن اساس و حیاط بسیار زیبای شهرداری استانبول، برقرار در روبروی آن، به مسجدبزرگ اخلاص زیبای" شاهپور محمت " رسیدیم.

شاهزاده محمد ، پسربزرگ خدیو سلیمان قانونی در قرن 16 میلادی بودکه طی دسیسه دشمنان خانوادگی هم ارز سلطان(حررم بانو)،کشته شد (عده ای هم ایمان دارند براثر بیماری هوا آماس کرد). به رخصت سلطان ، بنیادگر سینان(بزرگترین یکدلی معروفترین معمار قرن 16 امپراطوری عثمانی) این پرستشگاه را به عز خدمات پاکی یادبود وی اندر سال 1548 میلادی احداث نمود.این مسجد ملال دست کمی باز یافتن مساجد شهیر استانبول نداره و برفراز همان زیبائی دیگر نمازخانه ها احداثی معمارسینان است خاتمه در مقیاسی کوچکتر از آنها.
اجاره آپارتمان در آنتالیا
سپس از مرزها اسنان 15 دقیقه پیاده روی صفا گذر دوباره یافتن و گم کردن کوچه پی کوچه های قدیمی ، تاریخی وزیبای منطقه پیروز و دیدن چندین مسجد مسن تر و کهتر و کوچک مثل مساجد فاطماسلطان،رستم پاشا،شهزاده محمود،کویوجو مرادپاشا،خدیجه سلطان،بوسنالی ابراهیم پاشاو...که همگی در نوع خویش زیبا اخلاص دیدنی بودند، ضلع سود مسجدی بزرگ، تاریخی ،مشهور یکدلی اثری ماندگار تو تاریخ رسیدیم. مسجد مطلق سلیمانیه بین سالهای 1550تا1557 وساطت معمارسینان و پادرمیانی 3500 کارگر(1700 مسیحی یکدلی 1800 مسلمان)احداث شده است.

+ نوشته شده توسط Hamishedarsafar در شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۲ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه